دکتر حسین زاده
( جراح پلک و حذف عینک )

هدف از انجام عمل‌ بلفاروپلاستی چیست؟

 

عمل بلفاروپلاستی نوعی جراحی زیبایی و جوانسازی پلک است که با برداشتن پوست، چربی، یا عضلات اضافی اطراف چشم به درمان و رفع چین و چروک، پف چشم و افتادگی پلک‌ کمک می‌کند. این عمل می‌تواند بر روی پلک بالا، پایین انجام گیرد. عمل بلفاروپلاستی در دو نوع درمانی و زیبایی انجام می‌شود. برای مثال، در صورتی که پوست پلک بر اثر شل شدن باعث کاهش میدان دید شخص شود، عمل بلفاروپلاستی پلک بالا بر روی شخص انجام می‌شود. همچنین، عمل بلفاروپلاستی زیبایی نیز به جهت بهبود ظاهر، زیبایی، جوانسازی فرد انجام و جز شایع‌ترین عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود.

 

 

زیبایی صورت و بلفاروپلاستی

 

 

عمل بلفاروپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

این عمل هیچ محدودیت سنی نداشته و از گروه افراد نوجوان، جوان و تا سنین بالا قابل انجام می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

دلایل عمل‌ بلفاروپلاستی چیست

همانطور که قبلا اشاره شد، این عمل می‌تواند با هدف درمانی، زیبایی و یا هر دو انجام شود. در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد می‌پردازیم:

 

 

 

درمانی

 

اگر افتادگی پلک باعث ایجاد اختلال در بینایی به علت پوست اضافه پلک بالا در فرد ایجاد شود، چشم پزشک انجام بلفاروپلاستی را پیشنهاد می‌دهد. گاهی اوقات افراد در یک یا هردو پلک، افتادگی مادرزادی دارند که انجام این عمل می‌توان این مشکل را برطرف سازد و قابل ذکر است، نیاز به بررسی دقیق تر توسط متخصص چشم دارد.

 

زیبایی

 

بلفاروپلاستی زیبایی زمانی انجام می‌گیرد که با هدف بهبود وضعیت ظاهری چشم‌ها و جوان‌تر شدن چهره انجام شود.

 

ترکیب دو روش درمانی و زیبایی

 

چنانچه پلک بالا و یا پایین در اثر افزایش سن دچار افتادگی و تورم شده باشد، می‌توان با انجام عمل پلک بالا یا پلک پایین و یا هردو به چشمانی زیباتر و چهره‌ای شاداب‌تر دست یافت.

 

 

روش‌های انجام عمل زیبایی بلفاروپلاستی

پلک بالا

در این نوع عمل پس از علامت گذاری توسط جراح متخصص چشم، برش‌ها بر روی پوست پلک زده می‌شود و سپس چربی و پوست اضافه پشت پلک برداشته می‌شود و با بخیه‌های ظریف، ترمیم می‌گردد. بهبودی سریع است و بعد از مدت زمان کوتاهی بیمار می‌تواند به فعالیت روزانه خود بپردازد.

 

 

پلک پایین

این عمل نسبت به عمل پلک بالا از حساسیت بیشتری برخوردار است. در این نوع عمل پس از علامت گذاری توسط جراح متخصص چشم، برش‌ها بر روی لبه خط مژه زده می‌شود و پوست اضافه و چربی پلک پایین برداشته می‌شود و سپس با بخیه‌های ظریف ترمیم می‌گیرد.

 

زمان عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟

زمان مناسب عمل 20 تا 30 دقیقه می‌باشد و به صورت سرپایی انجام می‌گیرد.

 

بی‌حسی یا بیهوشی؟

این عمل نیازی به بیهوشی ندارد و با بی‌حسی و به صورت سرپایی انجام می‌گیرد. بی حسی موضعی به چشم پزشک این امکان را می‌دهد تا حرکت عضلات چشم را حین عمل بررسی کند تا حداکثر میزان چربی و پوست اضافه برداشته شود.

 

دوره نقاهت

مدت زمان لازم برای بهبود زخم، کبودی، ورم و التهاب پس از این عمل حدودا یک هفته می‌باشد و در این مدت باید برای چکاپ و بررسی‌های پس از آن به پزشک خود مراجعه نمایید. به طور کلی در این دوران، فرد می‌تواند تمامی فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد. فعالیت‌های ورزشی در حد پیاده روی ساده امکان پذیر می‌باشد. عدم مصرف لوازم آرایشی تا 3 هفته پس از عمل توصیه می‌شود.

 

 

اقدامات قبل و بعد از عمل‌ بلفاروپلاستی

 

مراقبت‌های قبل از عمل

  1. اطلاع وضعیت بیماری‌های زمینه‌ای (دیابت، قلب، روماتیسم و…) به پزشک متخصص چشم و انجام آزمایشات لازم طبق نظر پزشک مربوطه
  2. اطلاع وضعیت مصرف داروها (آسپرین، وارفارین، کورتون و …) به پزشک متخصص چشم و قطع داروها درصورت صلاحدید ایشان
  3. پاک کردن آرایش چشم در روز عمل
  4. استحمام در روز عمل

 

مراقبت‌های بعد از عمل

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، عمل بلفاروپلاستی از روند ساده‌ای پیروی کرده و فرد بعد از آن می‌تواند فعالیت روزانه را ازسر بگیرد. اما باید توجه داشت که باید برای جلوگیری از بروز هرگونه عوارض و مشکل به طور کامل دستورالعمل‌ها و اقدامات لازم پس از عمل را رعایت کرد. دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های بعد از عمل توسط پزشک به اطلاع فرد می‌رسد. برخی از این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. توصیه به انجام کمپرس سرد در 48 ساعت ابتدایی بعد از عمل و سپس استفاده از کمپرس گرم تا زمان کشیدن بخیه‌ها
  2. بهتر است تا 3 روز پس از عمل از استحمام کردن و شستن صورت در محل بخیه خودداری شود.
  3. انجام فعالیت‌های روزانه بلافاصله بعد از عمل
  4. استفاده از پماد توصیه شده هر 8 ساعت در محل بخیه‌ها
  5. بهتر است از آرایش چشم‌ها تا 3 هفته پرهیز گردد.
  6. رژیم غذایی کم نمک و کم ادویه توصیه می‌شود.
  7. در 6 هفته اول استفاده از عینک آفتابی در طی روز و فقط در آفتاب توصیه می‌گردد.

 

عوارض

این عمل مانند هر عمل دیگری می‌تواند دارای عوارضی باشد. این عوارض معمولا پس از مدتی از بین می‌روند. برخی از این عوارض به شرح زیر می‌باشند:

  1. استفاده از کرم‌های توصیه شده در زمان لازم، باعث کاهش جای زخم و بخیه می‌شود که تا 6 ماه اسکار یا رد بخیه طبیعی می‌باشد و سپس به مرور زمان کم رنگ و محو می‌گردد.
  2. بازماندن چشم‌ها: اگر این عمل توسط چشم پزشک متبحر و پس از انجام علامت‌گذاری دقیق انجام شود، این عارضه چشمی بروز نمی‌کند.

به یاد داشته باشید، در صورت بروز هرگونه عارضه به چشم پزشک خود مراجعه نمایید.

 

دکتر ابوالفضل حسین زاده، جراح و متخصص چشم

 

نکات مهم

در انتخاب چشم پزشک بسیار نکته سنج و دقیق باشید. شما می‌توانید با مطب آقای دکتر ابوالفضل حسین زاده تماس گرفته و با آگاهی تصمیم بگیرید. اگر این عمل توسط چشم پزشکان مجرب انجام نشود می‌تواند باعث بروز عوارضی مانند باز ماندن غیر عادی چشم‌ها، عدم قرینگی پلک‌ها، عفونت نواحی عمل، خشکی چشم‌ها، خونریزی، غیرطبیعی شدن چشم‌ها شود.

و به یاد داشته باشید، در صورت مشاهده و بروز هر مشکلی حتما با پزشک خود تماس گرفته تا از مشکلات احتمالی پیشگیری و برطرف شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *